Op zoek naar een geschikt

en betaalbaar notariskantoor?

Vergelijk de tarieven »

Statuten

In de oprichtingsakte moeten volgens de Wet de statuten van de stichting worden opgenomen waarbij in ieder geval moet zijn geregeld:

  • De naam van de stichting met het woord stichting als deel van de naam;
  • De gemeente in Nederland waar zij gevestigd is;
  • Het doel van de stichting;
  • De wijze van benoeming en ontslag van bestuurders;
  • De bestemming van het batig saldo van de stichting in geval van ontbinding of de wijze waarop de bestemming zal worden vastgesteld.

De akte moet in het Nederlands worden opgesteld en de notaris is ervoor verantwoordelijk dat aan de bovengenoemde vereisten wordt voldaan. Tevens worden de verplichtingen en bevoegdheden van het bestuur alsmede de wijze waarop bestuursleden worden benoemd en ontslagen, genoemd in de statuten. Wijziging van de statuten zal steeds, na een daarop gericht besluit van het stichtingsbestuur, in een nieuwe notariële akte moeten worden vastgelegd.

 

Statutenwijziging

Slechts indien de statuten van de stichting de mogelijkheid geven, kan het bestuur besluiten tot statutenwijziging. Soms kennen de statuten die mogelijkheid evenwel niet. Is een statutenwijziging toch noodzakelijk dan kan de rechtbank op verzoek van de oprichter, het bestuur of het openbaar ministerie de statuten wijzigen. De rechter zal hiertoe overgaan indien ongewijzigde handhaving van de statuten zou leiden tot gevolgen die bij de oprichting redelijkerwijze niet kunnen zijn gewild.